10 TIPS OM HET HOOFD HELDER TE HOUDEN - Praktijk Vertrouwen
17484
post-template-default,single,single-post,postid-17484,single-format-standard,cookies-not-set,qode-listing-1.0.1,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0.2,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.0,qode-theme-bridge,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

10 TIPS OM HET HOOFD HELDER TE HOUDEN

10 TIPS OM HET HOOFD HELDER TE HOUDEN

10 tips om het hoofd helder te houden…

Het kwik stijgt deze dagen naar 33 graden…
Sinds gisteren is het nationaal hitteplan ingegaan. De kans is groot dat als je nog geen vakantie hebt je werkdag een uur eerder begint.

De weersvoorspelling op de app geeft voor vanmiddag 31 graden aan. Dat betekent voor mij alle lichamelijke activiteiten, behalve zitten, zo vroeg mogelijk uitvoeren.
Oké door het onrustige slapen, kom ik iets later uit mijn bed dus uiteindelijk ga ik pas om 9.30 uur richting slager.Als ik op de fiets stap, merk ik dat ik ‘licht in het hoofd’ ben en het gevoel van ‘op eieren lopen’ laat zich niet ontkennen. Echt prettig voel ik me niet en ik ga eerder naar huis vanuit de gedachte “eerst wat drinken, dan gaat het wel beter”. … en dat is niet waar. Ik ben echt bevangen door de hitte.

A la mij zoek ik naar redenen, tenslotte bouwt mijn zwager met dit weer een berging, dan moet ik toch wel boodschappen kunnen doen. Dus als water niet helpt waar ligt het dan aan?

Eten en zweten….

Opeens herinner ik me een artikel uit mijn vakblad… over eten en zweten. Door het warme weer zweten we meer, we raken niet alleen vocht maar ook zouten kwijt. Bovendien eten we anders.
Hoewel ik gezond eet, zou het zomaar kunnen dat ik bepaalde mineralen tekort kom door het overmatig zweten. Het potje met opschrift “multi voor vrouwen” krijgt tijdelijk weer een plekje op mijn aanrecht. Tijdens de hittegolf neem ik dagelijks mijn tablet. (Multivitamine suppletie vervangt geen gevarieerde, gezonde voeding maar is een aanvulling hierop.)

10 tips om fit te blijven tijdens de hitte

1. Eet gezond en gevarieerd.
Het warme weer zorgt ook voor een grote aanvoer van seizoensgroenten en –fruit. Het zijn lekkere tussendoortjes en ze zijn dorstlessend.
Salades, koud of lauwwarm, zijn een goede vitamine-, mineralen- en energiebron. Gewoon je fantasie gebruiken en lekker verse groenten mixen al dan niet met pasta, rijst, couscous of quinoa. Voeg ook voor de smaak eens wat verse kruiden toe.

2. Eet kleine porties en eet vaker per dag.
Je lichaam moet alle zeilen bij zetten om op de juiste temperatuur te blijven. Schotel je het een grote maaltijd voor dan schroeft het de verbranding op en krijg je het dus warm. Laat je eten voor het opscheppen iets afkoelen.

3. Zorg voor voldoende zout.
Voor een optimale vochthuishouding heeft je lichaam zout nodig.
Drink een extra kop bouillon om het zout dat je door transpireren verliest aan te vullen.
Voor eerste hulp bij een flauw gevoel, kun je een zakje zoute drop in je tas doen. Chips en andere zoutjes zijn niet echt een gezonde keuze.

Vreemd genoeg zag ik vanmorgen een jonge dame gekleed in een lange zwarte jeans en een zwart shirt. Welke reden ze hier voor heeft, het is niet de beste kleding bij hoge temperaturen.

4. Draag dunne, luchtige, kleding van natuurlijke stoffen.
Katoen, linnen of zijde zijn bijzonder geschikt. Viscose ventileert ook prima en draagt lekker soepel.
Hetzelfde geldt voor je ondergoed. Hoe leuk dat polyamide of polyester slipje ook is, het zorgt ervoor dat zweet niet afgevoerd wordt, het gaat broeien. Het gevolg kan zijn dat je last krijgt van irritatie, jeuk en vieze geurtjes. (Als je jezelf ruikt, ruiken andere mensen je ook. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen.)

5. Drink voldoende water.
Zorg dat je steeds een gevuld flesje in de buurt hebt en voorkom dat je dorst krijgt. Je transpireert meer dan anders. Vul je dit niet aan met water dan droog je snel uit. Je merkt dat doordat je urine donkerder is, je last hebt van verstopping, je huid, lippen en mond droog aanvoelen.

6. Neem dagelijks, eventueel tijdelijk, een multivitamine.
Kies er bij voorkeur een die ook mineralen bevat. Hoofdpijn en misselijkheid wijzen op een verstoorde zoutbalans. Dit is het juiste moment voor een multivitamine.

7. Vermijd ijskoude drankjes.
Je lichaamsthermostaat reageert hierop door je temperatuur op te schroeven. Je krijgt het snel nog warmer.

8. Maak zelf je dorstlessers.
Munt toegevoegd aan water werkt verkoelend. Lauwwarme groene of kruidenthee eveneens.

9. Neem een koud voetbad.
Je voeten zijn de ideale lichaamsdelen om snel warmte af te voeren. Je slaapt sneller in als je dit doet voordat je gaat slapen.

10. Keep calm.
Bij stress, zoals opwinding over het warme weer, neemt je hartslag toe. Voor je het weet heb je een rood hoofd en dat niet alleen van ergernis.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.